Enquanto todo mundo e seu pai têm aplicativos nos dias de hoje, o Google decidiu dar ênfase na versão mobile do YouTube, mostrando o caminho do futuro. Ele é mais rápido e com mais interação do que o aplicativo do YouTube; eles fizeram até um vídeo para provar isso.

Basicamente, a qualidade dos vídeos melhorou muito. Há também algumas novidades dentro da versão móvel que não estão presentes no aplicativo, como a opção de gostar ou não gostar de um vídeo, resultados de busca sugeridos, e a capacidade de criar playlists. De acordo com o Google, o site do YouTube pode ser atualizado mais rápido e frequentemente do que aplicativos, deixando claro que os usuários do site no browser receberão o melhor do YouTube antes do que aqueles que usam o app.

É uma clara aposta do Google para adaptar as pessoas aos aplicativos baseados na web, e por que eles não fariam isso? Um aplicativo nativo como o do YouTube no iPhone passa pelo caprichoso processo de seleção e atualização da Apple – por exemplo, o app de YouTube para iPhone ainda usa os votos com cinco estrelas, em vez do “gostei” ou “não gostei” – enquanto na web, o Google é dono de todo o seu território. E, como frisa bem o Google em seu próprio blog, isso aumenta as chances de uma experiência mais consistente do YouTube em várias plataformas.

Isso será o suficiente para convencer as pessoas a abrirem o browser ao invés de clicarem no bonitinho ícone do aplicativo do YouTube? Acredito que não, pelo menos não por enquanto. Mas se a diferença de qualidade e habilidades aumentar ainda mais entre os dois estilos, é tudo uma questão de tempo.

 

Blog Post: YouTube Mobile gets a kick start

It’s well known that the mobile internet is huge and growing fast; what’s surprising is exactly how fast. According to a recent report, within 5 years more users will connect to the internet via mobile devices than desktop PCs. YouTube consumption on mobile devices has also grown considerably — playbacks were up 160% in 2009 over the previous year. And we’re excited to announce that YouTube Mobile now receives more than 100 million video playbacks a day. This is roughly the number of daily playbacks that YouTube.com was streaming when we joined forces with Google in 2006.

We launched YouTube on mobile devices in 2007 with about 1,000 videos available on the mobile site (m.youtube.com). While this suddenly opened up the possibility to access videos on the go, our site, mobile browsers and the hardware had limitations that prevented the mobile experience from keeping up with YouTube on the desktop. Today, more than ever, we know that you want to be able to find and access your favorite videos wherever you are. That’s why we’ve been working hard to roll out an updated version of the mobile site.

Here’s what’s new about the new mobile site:

* It’s really fast.

* The new user interface incorporates larger, more touch friendly elements, making it easier to access videos on the go.

* It incorporates the features and functionality you’ve come to expect from the .com site, like search query suggestions, the options to create playlists,the ability to designate "favorite," "like," or "unlike" videos directly from your device.

* As we make improvements to Youtube.com, you’ll see them quickly follow on our mobile site, unlike native apps which are not updated as frequently.

As the world continues to go mobile, we think this is a great improvement for users who want a more consistent YouTube across many devices, no matter where they are. We’re launching in English only today, but will be rolling it out in other languages in the coming months. You can access the latest YouTube mobile site from your iPhone or Android browser. To learn more, visit m.youtube.com to check out the latest improvements.